حلقه های علمی تبلیغی معاونت آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی

نام حلقه: كلام اسلامي
عنوان جلسه: حديث ثقلين و امامت و رهبري اهل بيت عليهم السلام(كرامتي)
دبير حلقه: علي ناصري راد
زمان: 2 / 2 / 88 ساعت 16
مکان: اتاق جلسات
توضيح:

بعد از توضيحات آقاي كرامتي اعضا به ارزيابي مقاله پرداختند و اين نكات مطرح شد:
1- مقاله نويسنده نسبت به مقالات ديگر ايشان ارتقا يافته است.
2- واژگان تمسكتم، اخذتم و خليفتن كه جزو كليد واژه‌ها شمرده شده صحيح نيست.
3- در ص 7  در تبيين معناي واژه «ثقلين» به يك قرائت اشاره شده (ثقل به معناي سنگين) و جا داشت به قرائت ديگر (ثقل يعني گرانبها) نيز اشاره مي‌شد.
4- در ص 7 از لسان العرب نكته تفسيري نقل شده است در حالي كه براي ذكر معناي تفسيري بايد به تفاسير استناد شود تا ارزش سندي بيشتري داشته باشد.
5- بايد پيرامون عترت بيشتر بحث مي‌شد.
6- اين كه در ص 5 ادعا شده حديث ثقلين مي‌تواند باعث وحدت اسلامي شود نياز به توضيح دارد.

+ نوشته شده در  شنبه دوازدهم اردیبهشت 1388ساعت 22:2  توسط دبیر حلقه  | 

نام حلقه: كلام اسلامي
عنوان جلسه: رابطه خاتميت و امامت
دبير حلقه: علي ناصري راد
زمان: 26 / 1 / 88 ساعت 16
مکان: اتاق جلسات
توضيح:
اين جلسه با حضور دكتر كهنسال برزگزار گرديد. استاد در ابتدا به توضيح پيرامون امامت از ديدگاه شيعه پرداخته و پيوند آن را با مسأله خاتميت بيان نمودند و سپس اشكال دكتر سروش درباره امامت را مطرح كرده و پاسخ دادند. در ادامه اعضاي جلسه سؤالاتي را مطرح كرده و استاد به آنها پاسخ دادند. استاد در قسمت دوم سخن به توضيح پيرامون خاتميت پرداختند.

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه نهم اردیبهشت 1388ساعت 21:7  توسط دبیر حلقه  | 

نام حلقه: كلام اسلامي
عنوان جلسه: عصمت مطلقه پيامبر اكرم (ص)
دبير حلقه: علي ناصري راد
زمان: 19 / 1 / 88 ساعت 16
مکان: اتاق جلسات
توضيح:
در اين جلسه تعدادي ديگر از اعضا به ارائه نظر پيرامون مقاله پرداختند و از جمله اين نكات مطرح شد:

1- در ص 32 اين كه ابتدا گفته شده سيره و سپس از اصحاب، ضد عصمت نقل شده با يكديگر سازگار نيست.
2- جا داشت شبهات كلام جديد پيرامون عصمت انبيا آورده مي‌شد.
3- يكي از نكات قابل طرح پيرامون عصمت معصومان عصمت آنان از بدنامي پدران و سوء پيشينه مادران است(دناءة الآباء و عهر الامهات) كه فايده اين بحث اثبات مسلماني حضرت ابوطالب عليه السلام است.

+ نوشته شده در  سه شنبه هشتم اردیبهشت 1388ساعت 19:4  توسط دبیر حلقه  | 

نام حلقه: كلام اسلامي
عنوان جلسه: عصمت مطلقه پيامبر اكرم (ص)
دبير حلقه: علي ناصري راد
زمان: 21 / 12 / 88 ساعت 16
مکان: اتاق جلسات
توضيح:
در اين جلسه ابتدا آقاي خاني پيرامون مقاله خود و مزاياي آن توضيحاتي ارائه نمودند. سپس تعدادي از اعضا به ابراز نظر پرداختند.
+ نوشته شده در  سه شنبه هجدهم فروردین 1388ساعت 21:1  توسط دبیر حلقه  | 

نام حلقه: كلام اسلامي
عنوان جلسه: چيستي خدا از نگاه قرآن و برهان(گريواني)
دبير حلقه: علي ناصري راد
زمان: 14 / 12 / 87 ساعت 16
مکان: اتاق جلسات
توضيح:
ابتدا آقاي گريواني پيرامون مقاله خود توضيحاتي داده و نقاط مثبت آن را بازگو نمودند. سپس اعضاي حلقه به ارائه نظر پرداختند كه از جمله نكات زير مطرح شد:

1. از جمله مزاياي مقاله يكدستي آن است
2. مقدمه، مناسب نيست چون مشخص نيست كه تا كجا مقاله است.
3. ارجاعات اشكال دارد
4. مقاله بيشتر جنبه ادعايي دارد و حاوي دليل عقلي و برهان بر مطالب نيست
5. مقاله بيشتر سؤال پرداز است نه مطلب‌پرداز
6. آيه «أفي الله شك فاطر السموات و الارض» را درست معنا نكرده‌اند
7. در مقاله تكرار مكرر وجود دارد
8. در موارد متعدد ادعاي بداهت نموده است
9. بحث از چيستي خدا معنا ندارد
10. بديهيات كه نويسنده ادعا مي‌كند مربوط به هستي خداست نه چيستي او
11. زبان علمي ندارد بلكه از جملات عرفي استفاده مي‌كند

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و ششم اسفند 1387ساعت 17:18  توسط دبیر حلقه  | 

نام حلقه: كلام اسلامي
عنوان جلسه: فقط پاكان شايسته امامت‌اند(محمد خاني)
دبير حلقه: علي ناصري راد
زمان: 30 / 11 / 87 ساعت ۱۶
مکان: اتاق جلسات
توضيح:
بعد از خوشامدگويي دبير حلقه نويسنده مقاله به بيان ويژگي‌هاي مقاله من جمله «بررسي مستقل آيه عهد در شايستگي پاكان براي امامت» پرداختند. سپس اعضا نكاتي را در ارزيابي مقاله بازگو نمودند كه نويسنده به برخي از آنها پاسخ گفت. اجمال نكات مطرح شده توسط اعضا عبارت است از:
مقاله ساختار ندارد و دسته‌بندي مناسبي صورت نگرفته است. بهتر بود مقاله به دوبخش تحليلي و تطبيقي دسته‌بندي مي‌شد.
برخي مطالب نظير ص 7 نياز به ذكر منابع بيشتر و ذكر اسامي قائلين دارد.
در ص 5 بحث مفهوم‌شناسي به اجمال آمده و ارتباط آن با اصل مطلب روشن نيست.
منظور از امامت در آيه عهد، توضيح داده نشده با اين كه اهميت زيادي در مقصود مقاله دارد.
در ص 9 ظلم مساوي گناه دانسته شده است.
ارتباط آيه عهد با امامان چگونه است. اين حلقه در مقاله مفقود است.
در ص 7 ادعاي اجماع شده كه درست نيست.
در ص 12 آمده: «شرك آنان بخشنده نشده» كه اين درست نيست.
در آيه يك بحث اصولي لازم است كه عبارت است از استعمال مشتق در متلبس بالمبدأ
بايد به بحث شرك بعد از اسلام پرداخته مي‌شد. يعني آيا مي‌توان به كسي كه مسلمان شده به لحاظ كذشته، مشرك اطلاق نمود.
در اين جلسه استاد ناظر آقاي مرادي نيز حضور داشتند. برخي نكات كه ايشان در ارزيابي مقاله گفتند عبارت است از:
دفاع از مقاله در تقسي ظالمان به چهار قسم در ص 9
اهل سنت به «حديث الاسلام يجبّ ماقبله» استناد مي‌كنند و لذا در مقاله بايد به نقش توبه در پاكسازي انسان از شرك سابق بحث مي‌شد.

+ نوشته شده در  پنجشنبه پانزدهم اسفند 1387ساعت 7:11  توسط دبیر حلقه  | 

نام حلقه: كلام اسلامي

اين جلسه به لحاظ تغيير زمان جلسه به روز يكشنبه موكول شد و چون يكشنبه براي برگزاري جلسه با مشكل (ناسازگاري با زمان كاري استاد ناظر حلقه آقاي مرادي) مواجه شديم به روز چهارشنبه موكول شد. زمان برگزاري جلسه حلقه از تاريخ 30 بهمن به بعد به روزهاي چهارشنبه ساعت 1۶ تغيير كرد.

+ نوشته شده در  پنجشنبه هشتم اسفند 1387ساعت 13:14  توسط دبیر حلقه  | 

ام حلقه: كلام اسلامي
عنوان جلسه: نگاهي به مقاله صراط و نقد كتاب صراط مستقيم(وكيلي)
دبير حلقه: علي ناصري راد
زمان: 17 / 11 / 87 ساعت 30 / 14
مکان: اتاق جلسات
توضيح:
ابتدا دبير حلقه به اعضاي حلقه و ميهمانان خوش آمد گفت. از آنجا كه در جلسه نقد مقاله آقاي حكيمي فرد، آقاي وكيلي سخنان و توضيحات خود را ارائه كرده بودند و بخشي از مقاله را نيز همان سخنان تشكيل مي‌داد لذا نويسنده نيازي به توضيح پيرامون مقاله خود نديد. در ادامه، اعضا به ارائه نكات مورد نظر خود پرداختند كه اجمال آنها به قرار ذيل است:

نويسنده در ص 24 از روش انتقادي خارج شده است.
ممكن است منتقدين فلسفه الفاظ درستي به كار نبرند ولي حامي فلسفه نبايد از الفاظ مشابه آنها استفاده كند.
در ص 4 اين توضيح لازم است كه چرا انسان بايد پيش‌فرض‌هاي خود را كنار بگذارد در حالي كه قرآن و روايات براي عموم مردم گفته شده است.
در ص 6 كه گفته شده: «آتش جهنم درون نفس است» چه اشكالي دارد كه انسان و سنگ‌‌ها با يكديگر بسوزند.
وجود نفسي قائل شدن براي موجودات نياز به توضيح دارد.
كسي كه بخشي از فلسفه را نمي‌داند نمي‌توان گفت همه فلسفه يا الفباي فلسفه را نمي‌داند

+ نوشته شده در  یکشنبه چهارم اسفند 1387ساعت 13:11  توسط دبیر حلقه  | 

نام حلقه: كلام اسلامي
عنوان جلسه: صراط و نقد كتاب صراط مستقيم(2)
دبير حلقه: علي ناصري راد
زمان: 10 / 11 / 87 ساعت 30 / 14
مکان: اتاق جلسات
توضيح:
در ادامه ارزيابي مقاله آقاي حكيمي ديگر دوستان به ارائه نظر پرداختند و اين نكات مطرح شد

روايات صراط در واقع به دو دسته تقسيم مي‌شود اما نويسنده مقاله به سه دسته تقسيم نموده‌اند
در ص 11 نويسنده به جاي جواب دادن، سؤال طرح مي‌كند كه اين نوعي مغالطه به شمار مي‌رود
در ص 13 گفته شده كه «روش متكلّم فقط استخراج و استنباط نظرات كلامي از نقل است» در حالي كه اين مطلب درست نيست
در ص 15 كه نويسنده مي‌گويد: «معصوم مي‌فرمايد» مستند ندارد
در ص 17 آمده كه «صدرا نتوانسته سخن بدون تناقض بگويد» اشكال دارد
اين كه ملا صدرا براي اثبات حرف خودش از آيات و روايات استفاده كند هيچ اشكالي ندارد.

+ نوشته شده در  جمعه دوم اسفند 1387ساعت 17:14  توسط دبیر حلقه  | 

نام حلقه: كلام اسلامي
عنوان جلسه: صراط و نقد كتاب صراط مستقيم(حكيمي فرد)
دبير حلقه: علي ناصري راد
زمان: 3 / 11 / 87 ساعت 30 / 14
مکان: اتاق جلسات
توضيح:
پس از خوشامدگويي دبير حلقه به اعضا نويسنده مقاله آقاي حكيمي به توضيح پيرامون مقاله خود پرداختند.

ايشان شاه‌كليد فهم مطلب حاج آقاي سيدان را جدايي صراط از نفس انسان دانستند در برابر صدرا و نويسنده كتاب صراط مستقيم كه قائل به عينيت و وحدت صراط با نفس‌اند.

سپس آقاي وكيلي نويسنده كتاب «صراط مستقيم» در نقد مقاله و توضيح مقاصد كتاب، مطالبي را بيان نمودند كه به اختصار عبارتند از:

1. در ص 3 در نقل قول شيخ طوسي از كتاب، اشتباه شده است.
2. هدف كتاب صراط مستقيم، دفاع از صدرا نبوده بلكه توضيح مراد ايشان بوده است.
3. صدرا مي‌گويد: ميزان و صراط و غيره در آخرت تشئّنات وجود امام است و به بيان ديگر وحدت آخرت، قائم به نفس امام و كثرتش قائم به وجود ديگران است.
4. آنچه در فهم متون ديني مطرح است تبادر معنا از حاق لفظ است بدون در تنگنا قرار دادن خود. لذا بيرون بودن صراط از وجود انسان از خود صراط متبادر نيست بلكه در اثر انس ما با عالم ماده است كه چنين ويژگي را بر صراط تحميل مي‌كنيم.
5. ارتكازات ذهني در حوزه معارف ديني راه ندارد.
6. آقاي سيدان قول صدرا را نفي وجود پل مي‌دانند در حالي كه صدرا وجود پل را نفي نمي‌كند.
7. در باب معارف، جمع عرفي معنا ندارد و همه جمع‌ها تبرّعي است.

در ادامه جلسه، آقاي حكيمي از پاسخ به اشكالات و توضيحات آقاي وكيلي خودداري كردند.

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و هشتم بهمن 1387ساعت 11:59  توسط دبیر حلقه  | 

نام حلقه: كلام اسلامي
عنوان جلسه: دلايل عقلي امامت عامّه(2)
دبير حلقه: علي ناصري راد
زمان: 26 / 10 / 87 ساعت 30 / 14
مکان: اتاق جلسات
توضيح:
در جلسه گذشته وقت جلسه بيشتر به مناقشه سپري شد و لذا در اين جلسه از استاد رضا علي عزيزي درخواست شد ابتدا بحث خود را به طور كامل ارائه كنند و بعد از آن پرسش‌هاي خود را مطرح كنند. نكاتي كه استاد به آنها پرداختند به اختصار از اين قرار است:
تبيين محل نزاع
اهميت موضوع
بيان ادله:
شناخت انسان تنها با شناخت امام به عنوان انسان كامل ميسر مي‌شود.
نياز انسان به راهنما براي حركت و ضرورت ممكن الخطا نبودن راهنما
نياز جامعه اسلامي به رهبر و حكم عقل به لزوم پيروي از رهبر معصوم
نياز قوانين به مجري و لزوم عقلي عصمت مجري

+ نوشته شده در  دوشنبه چهاردهم بهمن 1387ساعت 13:20  توسط دبیر حلقه  | 

نام حلقه: كلام اسلامي

عنوان جلسه: دلايل عقلي امامت عامّه(استاد رضا علي عزيزي)

دبير حلقه: علي ناصري راد

زمان: 5 / 10 / 87 ساعت 30 / 14

مکان: اتاق جلسات

توضيح:

ابتدا دبير حلقه پيرامون امور مربوط به حلقه با اعضا گفتگو نمود. سپس استاد رضا علي عزيزي به ارائه بحث پرداختند و اجمالا مطالب زير بيان شد:

اهميت پرداختن به بحث «آثار كاربردي عقايد در زندگي مردم»

تعريف امامت به «رهبري الهي جامعه انساني»

اين رهبري در زمان پيامبر ص  به عهده ايشان و پس از ايشان به عهده امامان معصوم عليهم السلام مي‌باشد.

دليل اول بر ضرورت وجود امام: شناخت انسان تنها با شناخت امام به عنوان انسان كامل ميسر مي‌شود.

در ادامه اعضا به ايراد نكاتي به نقّادي پرداخته و استاد نيز به اشكالات پاسخ دادند.

+ نوشته شده در  پنجشنبه دهم بهمن 1387ساعت 8:11  توسط دبیر حلقه  | 

نام حلقه: كلام اسلامي
عنوان جلسه: آموزش تايپ و صفحه‌آرايي مقالات
دبير حلقه: علي ناصري راد
زمان: 21 / 9 / 87 ساعت 30 / 14
مکان: اتاق جلسات
ارائه مقاله به حلقه به صورت تايپ‌شده بلكه صفحه‌آرايي شده و بدور از اشتباهات مختلف، باعث كاهش هزينه‌ها و صرفه‌جويي وقت اداري و تسريع در طرح مقاله در حلقه خواهد بود. به اين هدف در اين جلسه آموزش سريع تايپ و صفحه‌آرايي مقالات توسط دبير حلقه انجام شد تا اعضا با استفاده از نكات مطرح شده، مقالات خود را با تايپ و صفحه‌آرايي ضابطه‌مند به حلقه ارائه كنند. در طرح مباحث دو نكته اساسي پي‌گيري شد:

1- تايپ مقاله بايد در مراحل متوالي صورت گيرد
2- هر يك از مراحل بايد به خوبي انجام شود تا حاصل آن متني خالص و بدور از اغلاط و اشتباهات گوناگون باشد

اجمال روندي كه در تايپ مقاله بايد در نظر گرفته شود بدين صورت بازگو شد:

  • تايپ يكنواخت متن و رعايت نكاتي چون ابعاد برگه و لبه‌هاي متن، ويرگول، نقطه
  • ‌ويرگول، دو نقطه بياني، گيومه، پاورقي و...
  • توجه به ساختارهاي گوناگون در مقاله
  • آشنايي با قالب‌ها و ايجاد و ويرايش آنها
  • اعمال قالب‌ها
  • استخراج فهرست

در ادامه تذكراتي بيان شد نظير:

  • فرق بين كاف فارسي و عربي و نيز ياي فارسي و عربي
  • استفاده از غلط‌ياب
  • در عبارت، فاصله‌هاي متوالي نبايد وجود داشته باشد....

و در پايان به فوايد توجه به اين روند اشاره شد؛ از جمله:

    • ‌هماهنگي سراسر نوشتار
    • ‌امكان ويرايش آسان انواع قالب‌هاي متن
    • فهرست‌برداري آسان و....

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و هفتم آذر 1387ساعت 18:40  توسط دبیر حلقه  | 

نام حلقه: كلام اسلامي
عنوان جلسه: معاد جسماني در قرآن و حديث و در حكمت متعاليه / جلسه دوم
دبير حلقه: علي ناصري راد
زمان: 14 / 9 / 87 ساعت 30 / 14
مکان: اتاق جلسات
توضيح:
در اين جلسه ابتدا نويسنده مقاله به برخي نقدهاي طرح شده در جلسه گذشته، پاسخ دادند و سپس ساير اعضا به اظهار نظر خود و ارائه نكات پيرامون مقاله پرداختند. فشرده نكات مطرح شده از اين قرار است:

1- عنوان مقاله با محتوا مطابقت ندارد؛ زيرا محور اصلي مقاله نقد نص بودن آيه «وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ أَرِنِي كَيْفَ تُحْيِـي الْمَوْتَى...»(بقره260) در معاد جسماني است و به ديدگاه حكمت متعاليه اشاره‌اي ندارد.
2- در مقاله بيشتر نكات زبانشناختي مطرح مي‌شود در حالي كه در ص 6 ادعاي تدبر در قرآن مي‌شود.
3- در برخي موارد پيش‌فرض‌هاي ذهني تحميل شده است.
4- همه آيات قرآن كريم را بايد با يكديگر در نظر بگيريم در حالي كه مقاله فقط به يك آيه توجه نموده است.

نويسنده مقاله به تعدادي از اشكالات پاسخ گفتند و به علت مطرح شدن مطالب مرتبط، برخي موارد بي‌پاسخ ماند و نيز براي برخي از اعضا فرصت ارائه نظر نماند.

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیستم آذر 1387ساعت 22:25  توسط دبیر حلقه  | 

نام حلقه: كلام اسلامي
عنوان جلسه: معاد جسماني در قرآن و حديث و در حكمت متعاليه / وكيلي
دبير حلقه: علي ناصري راد
زمان: 7 / 9 / 87 ساعت 30 / 14
مکان: اتاق جلسات
توضيح:
بعد از خير مقدم دبير جلسه و معرفي آقاي وكيلي، ايشان انگيزه خود و محتوا و هدف مقاله را بيان نمودند. در ادامه اعضا به بيان نكات پيرامون مقاله پرداختند كه اجمال گفته‌ها از اين قرار است:

1- سبك نگارش مقاله روان نست و لذا دشواري‌هايي به نظر مي‌رسد
2- وقتي مراد آيه «فخذ اربعة من الطير...» كيفيت احيا و زنده كردن باشد، با تلازم، كيفيت زنده‌شدن هم مراد خواهد بود
3- اختلاف مفسرين در آيه موجب صراحت نداشتن آيه نيست چون در خيلي آيات، اختلاف است
4- عنوان، مناسب نيست
5- چرا بايد براي برآوردن خواسته حضرت ابراهيم كه عرض كرد: «ربّ أرني كيف تحيي الموتي» چنين جرياني صورت گيرد كه چهار پرنده بگير و...
6- سياق آيات با توجه به داستان عزير، با موضوع قيامت تناسب دارد نه خلقت اوّليّه

+ نوشته شده در  پنجشنبه چهاردهم آذر 1387ساعت 13:7  توسط دبیر حلقه  | 

نام حلقه: كلام اسلامي
عنوان جلسه: نيم‌نگاهي به معادباوري از منظر قرآن و كتاب مقدس(توكلي) / جلسه دوم
دبير حلقه: علي ناصري راد
زمان: 30 / ۸ / 87 ساعت 30 / 14
مکان: اتاق جلسات
توضيح:
در جلسه گذشته فرصت كافي براي پاسخ نويسنده به برخي اشكالات نبود لذا در آغاز اين جلسه نويسنده محترم به پاسخ اشكالات گذشته پرداختند. سپس ديگر اعضا به ارائه نظر پرداختند. از جمله اين موارد، بازگو شد:

1- تحسين مقاله به لحاظ نثر خوب
2- فايده بحث تطبيقي معاد چيست؟ در مقاله به اين نكته اشاره نشده است
3- مقاله، نتيجه‌گيري ندارد
4- تعداد منابع كم بوده و نيز دست اول نيست
5- عنوان معادباوري زيبا نيست.

نويسنده مقاله، علت استفاده از منابع دست دوم را عدم دسترسي به منابع دست اول عنوان كرد.

+ نوشته شده در  دوشنبه یازدهم آذر 1387ساعت 19:13  توسط دبیر حلقه  | 

نام حلقه: كلام اسلامي
عنوان جلسه: نيم‌نگاهي به معادباوري از منظر قرآن و كتاب مقدس(توكلي)
دبير حلقه: علي ناصري راد
زمان: 23 / 8 / 87 ساعت 30 / 14
مکان: اتاق جلسات
توضيح:
در آغاز جلسه نويسنده مقاله آقاي توكّلي پيرامون مقاله توضيحاتي دادند؛ از جمله رويكرد تطبيقي مقاله و لزوم اين روش براي مطالعات و نوشته‌هاي ديني را بيان نموده و مقاله را مدخلي براي ورود به مباحث معاد معرفي كردند و توضيحاتي درباره اعتقاد به «شِئول» در آئين يهود بيان نمودند.
سپس اعضا ضمن تحسين مقاله به ارزيابي آن پرداختند. برخي نكات مطرح شده از اين قرار است:

1- استحكام در نگارش و كمي اشكالات نگارشي جزو برتري‌هاي مقاله است.
2- تعبير «نيم‌نگاهي» در عنوان مقاله تعبيري مناسب نيست.
3- در ص 4 ابتدا صدوقيان كه فرقه‌اي از يهودند منكر معاد معرفي مي‌شوند و سپس پذيرش حقيقت معاد نزد پيروان اديان سه‌گانه مسلّم انگاشته مي‌شود.
4- نيز مطلب فوق كه «پذيرش حقيقت معاد نزد پيروان اديان سه‌گانه مسلّم است» با مطلب ص 11 كه «سرنوشتي دوگانه در انتظار انسان است» سازگار نيست.
5- برخي منابع مذكور در انتهاي مقاله مانند شماره 3 و 8 در متن مقاله نيامده و نيز برخي منابع مذكور در پاورقي مقاله مانند «الهيات مسيحي / هنري تيسن» و «گنجينه‌اي از تلمود» در ص 4 جزو منابع پايان مقاله آورده نشده است.
6- ذكر ماهيت مرگ در مقاله، مورد نياز نبوده و در راستاي هدف مقاله نيست.
7- در ص 8 س 12 «عدم انسجام» ابهام دارد و توضيح داده نشده است.
8- در ص 12 آمده «مسيحيان انديشه بهشت و دوزخ را از يهود اخذ كرده‌اند» در حالي كه چنين چيزي در آئين يهود نيست.
9- از نظر ساختاري، كليدواژه‌ها بايد بعد از چكيده آورده شود كه قبل از آن آمده است.

در ادامه جلسه، آقاي توكّلي با پذيرش برخي اشكالات از برخي ديگر پاسخ دادند و ادامه سخن به جلسه آينده موكول شد.

+ نوشته شده در  جمعه بیست و چهارم آبان 1387ساعت 20:10  توسط دبیر حلقه  | 

نام حلقه: كلام اسلامي
عنوان جلسه: تأمّلي در چالش‌هاي برهان نظم (جلسه دوم)
دبير حلقه: علي ناصري راد
زمان: 16 / 8 / 87 ساعت 30 / ۱۴
مکان: اتاق جلسات
توضيح:
در آغاز جلسه پيرامون انتخاب موضوع مقاله براي نگارش، گفتگو شد؛ برخي اعضا عناوين منتخب خود را مشخص نموده و برخي ديگر آن را به تبادل نظر بعدي موكول كردند.
سپس نويسنده مقاله برخي نقدهايي را كه در جلسه گذشته بر مقاله ايشان وارد شده بود و در آن جلسه فرصت پاسخگويي نشد پاسخ دادند ضمن اين كه برخي نقدها را نيز وارد دانستند. در ادامه، اعضاي ديگر به ارائه نظرات خود پيرامون مقاله پرداختند. در اين جلسه نكات ذيل پيرامون مقاله مطرح شد:

1- تحسين مقاله در نظم منطقي مباحث و به كارگيري مناسب زبان نوشتاري.
2- پاورقي‌ها نسبت به تعداد منابع، زياد است و به بيان ديگر به يك منبع، زياد استناد شده و به نسبت تعداد پاورقي‌هاي ارجاعي، منابع متعدد نيامده است.
3- برخي مطالب، به صورت مستدل ذكر نشده و نويسنده بدون اثبات، از كنار آنها گذشته است؛ مانند مطلب سطور آخر ص 7.
4- در ص 7 بند اول، دو دليل در يك بند آورده شده كه جا داشت مستقل بيان شود.
5- قسمت بيشتر بويژه نيمه اول مقاله با عنوان تناسب ندارد.
6- عنوان، ظرفيت بيشتري نسبت به محتوا دارد و به بيان ديگر عنوان اعم از مطالب است.
7- هدف از ارائه برهان نظم اين است كه اين برهان خداي شخصي را اثبات نمايد در حالي كه اين برهان قاصر از اثبات اين مطلوب است و تنها ضرورت وجود يك ناظم را كه پديدآورنده نظم در جهان هستي است اثبات مي‌كند ولي اين احتمال را كه اين ناظم مي‌تواند خود ماده باشد دفع نمي‌كند.
8- براي اثبات مطلوب(اثبات خدا) با اين برهان نياز به ضميمه برهان ديگري است و اين برهان به تنهايي از اثبات مطلوب ناتوان است.
9- عقلي محض شمردن اين برهان در ص 12 صحيح به نظر نمي‌رشد.
10- هدف مقاله پاسخ از اشكالات برهان نظم است و عنوان چالش اعم از اشكال مي‌باشد؛ چون شامل اشكالات واقعي برهان به نظر نويسنده و شامل اشكالات مستشكلين مي‌شود.
11- «نظم» با اين كه از مفاهيم فلسفي است مفهوم‌شناسي نشده درحالي كه اين نكته مي‌تواند در مسير مقاله اثرگذار باشد.
12- برخي مطالب نظير مطلب اركان برهان نظم در ص 8 و عقلي شمرده برهان نظم در ص 11 مبهم است.
13- تقسيم اقسام نظم در ص 9 از ملاك مشخصي برخوردار نيست و يا اقسام، تداخل دارند.

آقاي حسيني برخي از اين اشكالات را پذيرفته و از ما بقي پاسخ دادند.

+ نوشته شده در  پنجشنبه شانزدهم آبان 1387ساعت 20:29  توسط دبیر حلقه  | 

نام حلقه: كلام اسلامي
عنوان جلسه: تأمّلي در چالش‌هاي برهان نظم
دبير حلقه: علي ناصري راد
زمان: 9 / 8 / 87 ساعت 30 / ۱۴
مکان: اتاق جلسات
توضيح:
بعد از خوش‌آمدگويي دبير حلقه و تذكار نكاتي چند، نگارنده مقاله آقاي سيد حسن حسيني پيرامون ويژگي‌هاي مقاله خود نكاتي بازگو نمود. گستره وسيع اشكالاتي كه بر برهان نظم وارد شده، اختصار در مقاله و هدف از نگارش، از نكاتي است كه در بيان نگارنده آمد.
اعضاي محترم ضمن تحسين مقاله به يادكرد نكاتي پرداختند از آن جمله:

1- منابع، در مقاله ذكر نشده است.
2- فصل‌بندي مناسبي ندارد.
3- كليد واژه هاي مركب در آن آمده مانند نظام احسن و...
4- مطالب مقدماتي كه ذكر شده با اين وسعت، مورد نياز نيست.
5- مقاله، مسأله محور نيست. بهتر بود درباره يكي از اشكالات برهان نظم به تفصيل سخن مي‌گفت.
6- نپختگي نوشته در اثر كاستي وقت، كاملا مشهود است؛ لذا پاراگراف‌ها بويژه در پاسخ اشكالات، با يكديگر پيوند لازم ندارد.
7- اشكالات وارد شده بر برهان نظم زياد است كه نويسنده اشاره‌اي به آنها ندارد.

در ادامه نويسنده مقاله ضمن وارد دانستن برخي اشكالات از موارد ديگر پاسخ گفتند.

+ نوشته شده در  دوشنبه سیزدهم آبان 1387ساعت 19:19  توسط دبیر حلقه  | 

نام حلقه: كلام اسلامي
عنوان جلسه: مرجعيت علمي اهل بيت(ع) در آينه آيه «فاسألوا اهل الذكر» (جلسه دوم)
دبير حلقه: علي ناصري راد
زمان: 2 / 8 / 87 ساعت 30 / ۱۴
مکان: اتاق جلسات
توضيح:
در ادامه بررسي مقاله آقاي منصوري برخي ديگر از اعضا در مقام ارزيابي نكات مورد نظر خود را بيان نمودند و از جمله اين نكات ايراد شد:
1- در ص 3 حديث سَتُفَرّقُ اُمَّتِي عَلَى ثَلاثٍ وَ سَبْعِينَ فرقةً چنان كه آيت الله سبحاني فرموده‌اند حديثي ضعيف است.
2- جا داشت براي اثبات مطلوب، در مقاله، حديث اصحابي كالنجوم نفي و نقد مي‌شد.
3- بيان مقاله، خطابي است و نويسنده، به وضوح، رويكرد اقناعي را در مقاله خود پي گرفته است.
در ادامه جلسه، نويسنده مقاله برخي نقدها را پذيرفته و به برخي ديگر پاسخ گفتند.

+ نوشته شده در  جمعه دهم آبان 1387ساعت 20:15  توسط دبیر حلقه  | 

نام حلقه: كلام اسلامي
عنوان جلسه: مرجعيت علمي اهل بيت(ع) در آينه آيه «فاسألوا اهل الذكر»
دبير حلقه: علي ناصري راد
زمان: 25 / 7 / 87 ساعت 30 / ۱۴
مکان: اتاق جلسات
توضيح:
در آغاز نويسنده پيرامون مقاله خود اين گونه توضيح دادند: مقاله با گرايش كلامي - قرآني و با رويكردي نو نگارش يافته و سويه تحقيقي – تبليغي نيز دارد. نيز از منابع دست اول اهل سنت و با مراجعه مستقيم بهره گرفته شده است.
اعضاي حلقه ضمن نيكو شمردن مقاله به ارزيابي آن پرداخته و از جمله موارد ذيل را مطرح نمودند:

1- تفكيك بين مرجعيت ديني و سياسي در ص 2 صحيح نيست.
2- براي اثبات مرجعيت علمي اهل بيت عليهم السلام بايد از آيات تطهير و روايات ثقلين و منزلت و مانند اينها استفاده كنيم نه از آيه فاسألوا اهل الذكر.
3- در ص 10 اقوال به طور كامل بررسي نشده است.
4- شيوه نگارش مقاله با كتاب سازگارتر است تا مقاله.
5- براي اثبات مرجعيت علمي اهل بيت عليهم السلام بايد به رواياتي كه توسط اهل سنت از پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله نقل شده مي‌پرداختند.
نويسنده به برخي موارد پاسخ گفته و ادامه ارزيابي به جلسه بعد موكول شد.

+ نوشته شده در  چهارشنبه یکم آبان 1387ساعت 18:49  توسط دبیر حلقه  | 

نام حلقه: كلام اسلامي
عنوان جلسه: مقاله «ورود به جهنم در قرآن كريم»(جلسه دوم)
دبير حلقه: علي ناصري راد
زمان: 3 / 5 / 87 ساعت 30 / ۱۴
مکان: اتاق جلسات
توضيح:
در ادامه ارزيابي مقاله «ورود به جهنم در قرآن كريم» ابتدا نويسنده مزاياي مقاله را بازگو نمود و به پاسخ اشكالاتي كه در جلسه گذشته اين مقاله مطرح شد پرداخت و يادآور شد:
معناي واژگان دخول و عبور و حضور با يكديگر متفاوت است.
اصل مقاله نيز كلامي است؛ چون در حوزه اعتقادات بوده و هدفش تبيين يكي از جزئيات معاد است و فايده طرح آن، لزوم باور صحيح در گزاره‌هاي اعتقادي است. حضور نزد جهنم نيز به تنهايي مايه خواري نيست و از سياق آيه 71 سوره مباركه مريم نيز خواري و نكوهش استفاده نمي‌شود.

در دنباله جلسه ساير اعضا به ارائه نكاتي پرداختند و از جمله اين نكات مطرح شد:

1- اين مقاله با حلقه تفسير، بيشتر مناسبت دارد.
2- در بيان ادله قائلين در ص 11 و 12 دليل آنان نقد شده و در پاسخ نيز مستقلا به نقد دليل آنان پرداخته شده است.
3- در مقدمه بدون بيان ملاك، برداشت نويسنده، برداشتي صحيح شمرده شده است.
4- عنوان مقاله، مناسب نيست. عنوان «بررسي آراء مختلف در مسأله ورود به جهنم از منظر قرآن كريم» پيشنهاد مي‌‌شود.
5- در نتيجه‌گيري، فقط معناي دخول نفي شده و مشخص نشده كه منظور حضور است يا غير آن.
6- استفاده از اقوال اهل سنت به عنوان مؤيد است يا به عنوان دليل و يا به عنوان اختلاف دو ديدگاه؟
7- براي كلامي‌بودن مقاله لازم بود عقايد مختلف درباره ورود به جهنم ذكر مي‌شد و يك عقيده به صورت مبنا انتخاب مي‌گرديد.
8- چون كلام، عقلي و نقلي است بايد از هر دو روش براي اثبات مسأله استفاده و اشكالات عقلي قضيه نيز ذكر مي‌شد.
9- بايد نحوه استفاده از متون، ذكر مي‌شد.
10- بايد تبيين و توصيف معقول از يان مسأله در منظومه اعتقادات شيعي و تأثير و تأثر آن در ساير عقايد مطرح شود نظير بحث امامت.
11- بهتر بود به پي‌آمدهاي بحث در روانشناسي، اخلاق فردي و اجتماعي اشاره مي‌شد.

در ادامه، نويسنده برخي اشكالات را وارد دانسته و موارد ديگر را بدين گونه پاسخ گفت:

هويت مقاله، كلامي است ولو رويكرد تفسيري داشته و به تبيين آيه قرآني پرداخته است.
اشاره به اقوال اهل سنت جنبه معارضه با اقوال شيعه نداشته و از آنجا كه پيرامون مفاد آيه هر دو نظر «حضور» و «دخول» در اقوال شيعه و اهل سنت آمده اين اقوال به صورت متقابل بررسي نشده است بلكه به شيوه تركيب اقوال است و محوريّت بحث با وجه معنايي و ذكر اقوال مناسب با هر وجه است.
استفاده از عقل در جزئيات معاد، صحيح نيست بلكه در شيوه تفسير از عقل، استفاده شده است.
مجال مقاله ياراي بيان تأثير پذيري و تأثير گذاري موضوع مقاله در ساير عقايد شيعي را ندارد. اين جهت، مجال و مقالي ديگر مي‌طلبد.
ذكر آثار روانشناختي، اجتماعي و ... اين باور در رسالت مقاله‌اي كلامي نيست.

+ نوشته شده در  پنجشنبه دهم مرداد 1387ساعت 21:43  توسط دبیر حلقه  | 

نام حلقه: كلام اسلامي
عنوان جلسه: نقد ديدگاه سروش پيرامون منشأ وحي
دبير حلقه: علي ناصري راد
زمان: 27 / 4 / 87 ساعت 30 / 2
مکان: اتاق جلسات
توضيح:
اين جلسه با حضور حجت الاسلام و المسلمين استاد هادي صادقي برگزار شد. در ابتداي جلسه قبل از حضور استاد، دبير حلقه درباره محتواي فرم «ضوابط و شرايط عضويت و حضور در حلقه و نگارش مقاله» و نيز فرم «آمار‌هاي مربوط به فعاليت اعضا» توضيح دادند.
استاد صادقي درباره نظريه جديد سروش در اين محورها سخن گفتند:
الف: تاريخچه اين مسأله و اين كه در گذشته نيز نظير اين نظريه توسط برخي ادعا شده با اين تفاوت كه در نظريه سروش سعي بر طبيعي‌ و ناسوتي جلوه دادن وحي و منشأ آن آشكار است ولي در نظريه‌هاي گذشته، وجهه آسماني آن حفظ شده است.
ب: مباني نظريه سروش كه در نامه‌هاي وي به آيت الله سبحاني و كتابهاي او نظير بسط تجربه نبوي و... نهفته است.
ج: نقد نظريه سروش از ابعاد گوناگون
د: پاسخ به سؤالات.

+ نوشته شده در  یکشنبه سی ام تیر 1387ساعت 6:42  توسط دبیر حلقه  | 

نام حلقه: كلام اسلامي
عنوان جلسه: مقاله ورود به جهنم در قرآن كريم(ناصري راد)
دبير حلقه: علي ناصري راد
زمان: 20 / 4 / 87 ساعت 30 / 2
مکان: اتاق جلسات
توضيح:
در ابتداي جلسه نويسنده مقاله پيرامون هدف، محتوا و مزاياي مقاله توضيحاتي دادند؛ از جمله اين كه مسأله ورود به جهنم يا حضور نزد آن از جزئيات بحث معاد است. مفسرين در اين مسأله و برداشت از آيه مربوط يعني آيه 71 سوره مباركه مريم اختلاف دارند و آنچه به نظر نگارنده مي‌رسد اين است كه «ورود» در قرآن كريم به معناي آخرين مرحله حضور است و در نتيجه مفاد آيه مزبور اين است كه متقين نزد جهنم حضور مي‌يابند اما داخل آن نمي‌شوند.
سپس برخي از اعضا ضمن تحسين مقاله به ارزيابي آن پرداختند و اجمالا اين موارد مطرح شد:

1- اين كه در ص 12 ادعاي ناهماهنگي در بيان تفسير نمونه شده درست نيست.
2- سه معناي دخول و عبور و حضور كه درآيه مزبور گفته شده با يكديگر منافات ندارد و هر سه مي‌تواند از آيه اراده شود.
3- مقدمه و چكيده بايد ادعايي و بيان و نقل مشكل باشد.
4- آيا اصل موضوع مقاله موضوعي كلامي است؟
5- حضور نزد جهنم نيز خواري و ذلت دارد و لذا از اين كه قرآن در برخي آيات، داخل شدن در جهنم را مايه خواري دانسته نمي‌توان ورود را به معناي حضور دانست چنانكه مؤلف چنين استنباط كرده است.
6- ثمرات موضوع مقاله چيست؟
7- پيشينه موضوع بيان نشده
8- نوآوري مقاله چيست؟
9- مباحث لغوي مقاله زياد است تا جنبه كلامي آن.

پاسخ به اين اشكالات به جلسه دوم اين مقاله موكول شد و دبير حلقه در ادامه جلسه به معرفي نرم افزار «جامع حلقه كلام» پرداختند.

+ نوشته شده در  جمعه بیست و هشتم تیر 1387ساعت 21:5  توسط دبیر حلقه  | 

نام حلقه: كلام اسلامي
عنوان جلسه: اثبات تولد حضرت مهدي(عج) از ديدگاه اهل سنت
دبير حلقه: علي ناصري راد
زمان: 30 / 3 / 87 ساعت 30 / 2
مکان: اتاق جلسات
توضيح:
در آغاز، آقاي نظري پيرامون مزاياي مقاله توضيح دادند؛ از جمله: بررسي سندي حديث «المهدي من ولدي يواطئُ اسمه اسمي» و اثبات تولد حضرت مهدي عج از ديدگاه معتقدان به مهدويت نوعي.
در ادامه، اعضا ضمن تقدير از مقاله به ارزيابي آن پرداختند و اجمالا اين نكات مطرح شد:
1- بخش اول مقاله پيرامون اصالت مهدويت در راستاي عنوان اصلي مقاله نيست.
2- متن اصلي مواردي كه نقل شده در پاورقي نيامده است.
3- به برخي منابع، مراجعه مستقيم نشده.
4- مقدمه، ناظر به كل مقاله نيست.
5- در ترجمه متون عربي وحدت رويه نيست.
6- اگر اول اثبات تولد مي‌شد و سپس به ادله ديگران اشاره مي‌شد بهتر بود.
در پايان جلسه استاد ناظر جناب آقاي مرادي ضمن بيان كلياتي پيرامون موضوع، به اين نكته اشاره نمودند كه: گرچه تولد حضرت مهدي عج از طريق منابع اهل سنت قابل اثبات است اما آنان فعلا در حال شانه خالي كردن از اعتقاد به وجود فعلي آن حضرت هستند.
+ نوشته شده در  دوشنبه دهم تیر 1387ساعت 21:44  توسط دبیر حلقه  | 

نام حلقه: كلام اسلامي
عنوان جلسه: بررسي تطبيقي قلمرو و ابعاد عصمت پيامبر اكرم (ص) از ديدگاه سه فرقه كلامي... / مقاله آقاي خاني
دبير حلقه: علي ناصري راد
زمان: ۲۳ / 3 / 87 ساعت 30 / 2
مکان: اتاق جلسات
توضيح:
در ابتدا آقاي خاني پيرامون موضوع مقاله، محورها و نوآوري‌هاي خود توضيحاتي دادند.
سپس اعضا ضمن تحسين مقاله به نقد و ارزيابي آن پرداختند. اهم نكاتي كه مطرح شد از اين قرارا است:
1- مقاله شامل نقل قول‌هاي زياد است.
2- پاورقي‌ها مطابق آيين‌نامه نيست.
3- ديدگاه متقدمين و متأخرين، خوب از يكديگر تفكيك نشده.
4- برخي متون منقول، ترجمه نشده.
5- ديدگاه پيشوايان اماميه ذيل ديدگاه دانشمندان اماميه آمده است.
6- در نتيجه‌گيري، نظر اماميه آورده نشده و به نظر معتزله و اشاعره اكتفا شده است.
7- عنوان مقاله طولاني است.
8- در نقل اقوال معتزله از فضل بن شاذان و ابن ابي الحديد نقل مي‌شود كه از سران معتزله نيستند بهتر بود به بزرگان معتزله بغداد و بصره اشاره مي‌شد.
9- برخي اقوال از طريق رقيب نقل شده مثلا نظر اشاعره از ابن ابي الحديد نقل شده است.
+ نوشته شده در  دوشنبه دهم تیر 1387ساعت 17:15  توسط دبیر حلقه  | 

نام حلقه: كلام اسلامي
عنوان جلسه: معناشناسي توحيد / جلسه دوم
دبير حلقه: علي ناصري راد
زمان: 9 / 3 / 87 ساعت 30 / 2
مکان: اتاق جلسات
توضيح:
در اين جلسه تعدادي ديگر از اعضا به ارزيابي مقاله پرداختند من جمله ناسازگار بودن مثال مثلث در ص 8 براي تركيب حقيقي عقلي مطرح شد كه نويسنده آن را پذيرفت.

نيز نپرداختن نويسنده به توحيد عملي نكته ديگر بود كه توسط وي پذيرفته شد.

همچنين استاد ناظر حجت الاسلام مرادي ضمن تحسين نويسنده، نكاتي پيرامون موضوع مقاله بازگو نموده و برخي كاستي‌هاي آن گوشزد نمودند.

+ نوشته شده در  یکشنبه دوازدهم خرداد 1387ساعت 12:25  توسط دبیر حلقه  | 

نام حلقه: كلام اسلامي
عنوان جلسه: معناشناسي توحيد(مقاله آقاي اسد اللهي)
دبير حلقه: علي ناصري راد
زمان: 2 / 3 / 87 ساعت 30 / 2
مکان: اتاق جلسات

توضيح:
ابتدا دبير جلسه به بيان سه نكته پيرامون نويسندگي پرداخت:
الف: نويسنده‌شدن به منزله تولد تازه است. نويسنده با كسب مهارت نويسندگي، بر زبان نوشتاري تسلط مي‌يابد.
ب: براي موفقيت در كار نگارش بايد مهارت كسب نمود؛ هم مهارت در به كارگيري واژگان مناسب‌تر، زيباتر و رساتر و هم مهارت در استفاده از عبارات شيواتر و بليغ‌تر و نيز توانمندي بر تفنن در عبارات در صورت لزوم.
ج: لزوم مراجعه به منابع واژگاني و متوني كه ساختار نگارشي قوي دارد و نيز منابعي كه اصول و ضوابط نگارش را بيان مي‌كند
در ادامه، نويسنده مقاله آقاي اسد اللهي هدف از نگارش مقاله و مزاياي آن را بيان نمود.
سپس اعضا به ارزيابي مقاله پرداختند. نويسنده برخي را قبول و برخي را رد نمودند. خلاصه نكاتي كه مطرح شد از اين قرار است:

1- برخي مطالب غير ضروري مطرح شده نظير اشاره به اخلاص(در ص 4) در وجه تسميه توحيد
پاسخ: قبول است.
2- جمله امام سجاد ع (لك يا الهي وحدانية العدد) با قبلش پيوند نيافته
پاسخ: قبول است.
3- قول رياض السالكين درباره جمله امام سجاد ع نياز به توضيح بيشتري دارد
پاسخ: هدف، اختصار بوده
4- عبارت رياض ترجمه كامل نشده يا بايد ترجمه كامل باشد و يا توضيح كامل
پاسخ: قبول است
5- اشكالات نگارشي(كلمات و جملات اضافي)، يكنواخت نبودن شيوه نگارش هم از نظر دستوري و هم از جهت ترجمه برخي روايات و ترجمه نشدن برخي ديگر
پاسخ: قبول است.
6- منظور از مراتب توحيد افعالي معلوم نيست كه منظور جنبه نظري است يا جنبه عملي
پاسخ: جنبه عملي است
7- اشكالا در ارجاع مخصوصا در خصوص نقل از لسان العرب در ص 5
پاسخ: قبول است.
8- مثال نفس و بدن براي تركيب خارجي اشكال دارد و مثالي دشوار است
9- انتساب مطلب به فلاسفه و عرف در ص 14 اجمال دارد

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه هشتم خرداد 1387ساعت 11:1  توسط دبیر حلقه  | 

نام حلقه: كلام اسلامي
عنوان جلسه: مقاله‌نويسي، دشواري‌ها و راهكارها
دبير حلقه: علي ناصري راد
زمان: 26 / 2 / 87 ساعت 30 / 2
مکان: اتاق جلسات
توضيح:
در اين جلسه بعد از قرائت قرآن كريم دبير حلقه به بيان نكات زير پرداخت:
الف: در آيات قرآن كريم و روايات معصومين عليهم السلام بر موضوع پژوهش، پافشاري شده است
ب: معرفي كتاب «هنر پژوهش»، نرم‌افزار «پژوهش» و نرم افزار «OneNote» كه براي كار پژوهش مناسب‌اند
ج: اشاره به مراحل تحقيق براي نگارش مقاله و نيز «روش تحليل عقلي» براي حل يك مسأله
د: هدف از نگارش مقاله صرفا نبايد جمع‌‌آوري اطلاعات باشد
هـ: محقق بايد بر استخراج كليدواژه‌ها و تنظيم منطقي و چينش آنها توانايي داشته باشد.
و: منظور از دشواري‌ها در عنوان جلسه، دشواري‌هاي مربوط به مراحل تحقيق است

در ادامه حلقه اعضا به بيان دشوراي‌ها پرداخته و برخي راه حل‌ها را نيز ارائه نمودند:

1. مهمترين دشواري كم‌نوشتن است ما بايد هر روز بنويسيم تا مهارت پيدا كنيم و نيز بايد بيشتر كتاب و مقاله بخوانيم
2. هراس از نقد شدن و راه حل آن تلاش در ترويج فرهنگ نقادي و ممارست در اين زمينه است
3. دشواري در تنظيم يادداشت‌ها و راه حل آن مهارت در استخراج كليد واژه‌ها و تنظيم آنهاست
4. در حوزه به صورت كاربردي به مسأله نگارش، اهميت داده نمي‌شود
5. ادبيات حوزه با ادبيات جامعه، متفاوت است و راه حل آن مطالعه كتابهايي است كه با ادبيات جامعه نوشته شده است.
6. عدم آشنايي با معضلات كلامي روز كه راه حل آن آموزش كتابهاي مناسب است
7. پژوهش نبايد تفنني باشد بلكه بايد اصل باشد يعني بايد پژوهش كنيم تا بتوانيم سخن بگوييم و بنويسيم نه اين كه مطالعه كنيم تا صرفا بنويسيم
8. لزوم استاد مشاور در مراحل تحقيق
9. استاد ناظر حلقه جناب آقاي مرادي: درصد مقالات ديني در كشور ما تاكنون بسيار كم بوده چون مشاركت طلاب كم بوده است.

گزارش تفصيلي اين جلسه در ادامه مطلب


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه بیست و هفتم اردیبهشت 1387ساعت 19:51  توسط دبیر حلقه  | 

نام حلقه: كلام اسلامي
عنوان جلسه: ادامه مقاله بداء آقاي كرامتي
دبير حلقه: علي ناصري راد
زمان: 19 / 2 / 87 ساعت 30 / 2
مکان: اتاق جلسات
توضيح:
در اين جلسه ساير اعضا به بيان اشكالاتي ديگر پيرامون مقاله آقاي كرامتي پرداختند و ايشان به برخي پاسخ دادند و براي ارائه پاسخ به ديگر اشكالات وقت كافي نبود.
ضمنا آقاي مرادي استاد ناظر حلقه نيز اختصارا به بيان اهميت بحث بداء و نسبت آن با علم پروردگار متعال پرداختند كه براي اعضا سودمند بود.
اشكالات ايراد شده:
1. عناوين مقاله بايد با توضيحي مناست، قبل از هر عنوان با يكديگر پيوند يابند
پاسخ: قبول است
2. در ص 7 نيز آيات و رواياتي آورده‌اند و كيفيت استدلال به آنها بيان نشده است
پاسخ: قبول است
3. در ص 12 به بحث تقيه پرداخته‌اند كه جا ندارد
پاسخ: بحث تقيه در اينجا لازم است بله بايد از جهت بناي عقلا مطرح مي‌شد و نه از ديدگاه شيعه
4. چينش بحث، مناسب نيست
5. نويسنده در اين مقاله بر پيش‌فرض‌هاي ذهني خود تكيه نموده در حالي كه بايد مخاطب را پايين‌تر از حدي كه منظور، تصور مي‌كرد. لذا نه منبع شبهه نه قائل آن و اصل شبهه بيان نشده است
6. تعريف قابل دفاعي از بداء، ارائه نشده
7. عنوان مقاله نه مسأله محور است و نه موضوع‌محور
پاسخ: قبول است
8. بايد بحث علم الهي در حدي كه با بداء ارتباط دارد مطرح مي‌شد
9. ادبيات مقاله ضعيف است
پاسخ: قبول است
10. روايت، بايد دسته‌بندي مي‌شد
پاسخ: قبول است.

گزارش تفصيلي اين جلسه در ادامه مطلب


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و سوم اردیبهشت 1387ساعت 22:25  توسط دبیر حلقه  | 

نام حلقه: كلام اسلامي
عنوان جلسه: مقاله بداء آقاي كرامتي
دبير حلقه: علي ناصري راد
زمان: 12 / 2 / 87 ساعت 30 / 2
مکان: اتاق جلسات
توضيح: در اين جلسه ابتدا نويسنده به بيان هدف خود از نگارش مقاله پرداخته و گفتند: نوآوري اين مقاله همانا بررسي معنايي واژه بداء با استناد به روايات است.
در ادامه، اعضا به ارزيابي محتوا و ساختار مقاله پرداختند و نويسنده برخي از اشكالات را پاسخ گفته و برخي را نيز پذيرفتند. به اين بيان:
1. عنوان مقاله مناسب نيست
2. نظم مطالب، منطقي نيست
3. شبهه‌اي كه عليه شيعه در بحث بداء ايراد شده بايد بهتر بيان مي‌شد
4. پاسخ به شبهه نيز بايد قوي‌تر باشد
5. بين ص 3 و ص 13 در بيان معناي بداء كه به مخالفين نسبت داده شده تناقض وجود دارد
6. بايد معناي اصطلاحي بداء از نظر فريقين بيان مي‌شد
7. روايات بحار الانوار استقصا نشده
8. در ص 19 ادعاي بداهت شده در حالي كه مسأله بدين بداهت نيست
9. اغلاط تايپي
10. برخي جمله‌بندي‌ها رسا نيست مانند چكيده اول بحث

گزارش تفصيلي اين جلسه در ادامه مطلب


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه بیستم اردیبهشت 1387ساعت 19:8  توسط دبیر حلقه  | 

 

عنوان جلسه: متون آموزشي برتر در حوزه كلام

دبير حلقه: علي ناصري راد

زمان: ۵ / ۲ / ۸۷ ساعت ۱۵ / ۲

مکان: اتاق جلسات

توضيح:

در اين جلسه اعضاي حلقه پيرامون موضوع يادشده به ارائه نظر پرداختند ضمن اين كه برخي از اعضا اين موضوع را خارج از وظيفه حلقه شمردند.

گفته‌هاي اعضاي حلقه پيرامون سه محور بود: كاستي‌ها، بايستگي‌ها و كتابهاي پيشنهادي

كاستي‌ها:

در برخي مدارس، اساتيد مهارت و تجربه كافي براي تدريس متون كلامي ندارند

همه كتابهاي درسي موجود نوعي ضعف دارند

بايستگي‌ها:

لزوم تشكيل گروه تدوينگر متون آموزشي حوزه علميه

تبيين هويت و چرايي علم كلام براي طلاب

استفاده از ابزار كمك‌آموزشي

تأليف جزوات كمك‌آموزشي براي تبيين نحوه تدريس متون كلامي

توجه به سير تاريخي مباحث كلامي در متون آموزشي

متون پيشنهادي:

عقايد استدلالي آقاي رباني گلپايگاني

آموزش كلام اسلامي آقاي سعيدي مهر براي پايه 4 و 5

المحاضرات آقاي رباني گلپايگاني

درسنامه علم كلام براي پايه اول تأليف شود

اصول دين آقاي استادي براي پايه 2

پنجاه درس اصول اعتقادي آيت الله مكارم براي پايه 2

آشنايي با علوم اسلامي شهيد مطهري براي پايه دوم

پايه‌شناسي دين(فروغ دين) آقاي كوشا براي پايه دوم(ويژگي آن: اين كتاب خلاصه‌اي از آثا استاد مصباح يزدي است)

فشرده‌اي از كتاب الهدي الي دين المصطفي براي كلام تطبيقي(بايد تأليف شود)

تلخيص الالهيات آقاي رباني براي پايه‌هاي 5 و 6

كشف المراد براي پايه‌هاي 7 و 8

تنبيهات آيت الله مرواريد براي سطوح تخصصي كلام

 

گزارش تفصيلي اين جلسه در ادامه مطلب


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه هفدهم اردیبهشت 1387ساعت 16:54  توسط دبیر حلقه  | 

نام حلقه: كلام اسلامي

عنوان جلسه: بررسي آموزش‌هاي بايسته در حوزه كلام

دبير حلقه: علي ناصري راد

زمان: 29 / 1 / 87 ساعت 15/ 14

مکان: اتاق جلسات

توضيح:

در اين جلسه پيرامون آموزش‌هاي بايسته در حوزه كلام گفتگو شد و اين بايسته‌ها مطرح گرديد:

1- ضرورت اصلاح روش آموزشي حوزه در توجه به شبهات كلامي روز و شبهه‌شناسي

2- آموزش مباني فلسفي علم كلام و توجه به منطق جديد

3- توجه شايسته به آموزش كلام جديد و مباحثي نظير «تجربه ديني»، «تعارض علم و دين»، «هرمنوتيك»، پلوراليسم» و...

4- بررسي تاريخ اديان و اسلام با رويكرد كلامي و تشخيص نقاط موجب شبهات كلامي

5- بررسي آموزه‌هاي كلي اديان جهان و مباحث تطبيقي بين الاديان

6- نقش آموزه‌ها و ايده‌هاي اديان در مديريت جامعه و قدرت و حكومت

7- تدوين دروس كلامي حوزه از پايه يك تا پايه ده به صورت كامل و قابل دفاع با تعيين سير مطالعات و رعايت تناسب با سال‌هاي تحصيلي (چگونگي انجام اين كار نيز بيان شد).

+ نوشته شده در  چهارشنبه چهارم اردیبهشت 1387ساعت 19:45  توسط دبیر حلقه  | 

نام حلقه: كلام اسلامي

عنوان جلسه: بررسي موضوعات بايسته پژوهش در عرصه كلام

دبير حلقه: علي ناصري راد

زمان: 22 / 1 / 87 ساعت 30 / 14

مکان: اتاق جلسات

توضيح:

در اين جلسه عناوين بايسته پژوهش در حوزه كلام توسط اعضا مطرح شد كه عبارتند از:

نسبت اسلام و خشونت

نقش قدرت‌هاي حاكم در تأسيس مذاهب و فرق و اديان

جبر و اختيار با تبيين جديد

چيستي معناي قطعي و غير قطعي‌بودن در مباحث قضا و قدر با رويكرد تطبيقي

رابطه فلسفه و دين

ماهيت‌شناسي كلام و فلسفه

بررسي اقناع منطقه‌اي(چه اقوامي با چه استدلال‌هايي اقناع مي‌شوند)

استفاده از آمار در علم كلام

مباحث ميان‌رشته‌اي نظيرتأثير اختيار و توحيد افعالي و.. بر رفتارهاي انسان

ارتباط علم پيشين خدا و سرنوشت

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و هشتم فروردین 1387ساعت 14:32  توسط دبیر حلقه  | 

نام حلقه: كلام اسلامي
عنوان جلسه: روابط پنهان عالم هستي (با حضور استاد حاج آقاي صادقي، متخصص در علوم غريبه)
دبير حلقه: علي ناصري راد
زمان: 23 / 12 / 86 ساعت 14
مکان: اتاق جلسات
توضيح:
در اين جلسه ابتدا دبير حلقه پيرامون رفع كاستي‌ها در ادامه جلسات و تلاش در رونق بخشيدن به حلقه و روند علمي و اجرايي آن نكاتي را بيان نمود.
در ادامه استاد حاج آقاي صادقي نمونه‌هايي از علم الحروف و رمل و اوفاق را جهت آشنايي اعضا ارائه نموده و برخي كتابهاي نگارش يافته در علوم غريبه را نيز معرفي كردند و نيز عناوين اصلي كلامي مرتبط با موضوع بحث را به شرح ذيل بيان نمودند:

تشخيص نظم واقعي اين عالم از طريق علوم غريبه
جبر و اختيار (آيا دانست واقايع به معناي جبر است يا خير؟)
افعال خداوند (آيا وقايعي كه رخ مي‌دهد كار خداست؟)

همچنين اعضا سؤالاتي را مطرح كردند كه استاد اجمالا و تفصيلا با آنها پاسخ دادند؛ از جمله:

به چه ميزان، ساعت و وقت، مسير هدايت را روشن مي‌كند يعني ساعات مختلف چگونه براي برخي اعمال مناسبترند؟
تصرف موجودات پنهاني در روح انسان كه باعث اختلالات رفتاري مي‌شود. اين چگونه با حكمت خداوند و نظام احسن سازگار است؟
اطلاع از حوادث عالم با علم غيب چه فرقي دارد؟
اعجاز عددي در قرآن كريم ارتباطش با علم الحروف چيست؟
فرق سحر و معجره چيست؟
در اين جلسه، استاد نمونه‌هايي از علم الحروف و رمل و اوفاق را جهت آشنايي اعضا ارائه نمودند. برخي كتابهاي نگارش يافته در علوم غريبه را نيز معرفي كردند.

+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و ششم اسفند 1386ساعت 15:41  توسط دبیر حلقه  | 

نام حلقه: كلام اسلامي

عنوان جلسه: بررسي عملكرد حلقه تاكنون، بيان كاستي‌ها و اشكالات و ارائه پيشنهاد

دبير حلقه: علي ناصري راد

زمان: ۱ / ۱۲ / ۸۶ / ساعت ۱۴

مکان: اتاق جلسات

توضيح:

در اين جلسه اعضا به بيان اشكالات جلسه پرداخته و پيشنهادهايي ارائه نمودند. اين سخنان در چند محور خلاصه مي‌شود:

اشكالات مربوط به اصل جلسه، اشكالات مربوط به اجراي جلسه، اشكالات مربوط به اعضا، اشكالات مربوط به مقالات.

خلاصه راهكارهاي ارائه شده:

ترسيم چشم‌انداز براي حلقه

هدف‌سازي و انگيزه‌سازي براي اعضا

برطرف نمودن مشكلات علمي و پژوهشي طلاب

گزينش موضوعات رافع نياز

ضرورت استاد مشاور براي اصلاحات مقاله

تأييد علمي قبل از طرح مقاله در جلسه

و...

 

 گزارش تفصيلي اين جلسه در ادامه مطلب


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه پانزدهم اسفند 1386ساعت 18:38  توسط دبیر حلقه  |